KARTTAHAKU |
Raasepori | Uusimaa | |
Pohjankurun rautatieasema ja satama |
||
Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Pohjankurun rautatieasema ja satama |
Kuvaus | ||
Pohjankurun (ent. Skurun) rautatieasema on Länsi-Uudenmaan teollisuuden, Billnäsin, Fiskarsin ja Åminneforsin ruukkien sekä merenkulun historiaan liittyvä tärkeä liikennepaikka.
Turku-Karjaa -radan rakennuskannaltaan hyvin tyypillinen pieni asema sijaitsee meri-, joki- ja maantieliikenteen solmukohdassa, merenlahden pohjukassa jokilaaksossa. Asema on rakennettu Bruno Granholmin tyyppipiirustusten mukaan IV luokan asemaksi 1898-1899 ja sitä on laajennettu 1913. Asemaan liittyy kaksi asuinkasarmia piharakennuksineen sekä makasiini. Pohjankurun asemalla on maamme ensimmäinen, 1896-1898 rakennettu rautatietunneli. Asema-alue on sijoitettu Pohjankurun sataman ja usean rautaruukin lähettyville, mikä on vilkastuttanut sen tavaraliikennettä merkittävästi. Fiskarsin tehtaiden yksityinen rata on vielä havaittavissa ratapenkkana. |
||
Historia | ||
Länsi-Uudenmaan ruukit vaikuttivat Turku-Helsinki -rantaradan kulkuun saaden aikaan sen, että rata linjattiin niiden alueiden halki. Pohjankurun asemarakennukset ja Turku–Karjaa–rataosuus valmistuivat 1899. Radan valmistumisen jälkeen valtio sijoitti huomattavia varoja myös Pohjankurun satamalaitteisiin. Pohjanlahden pohjukassa, paikassa missä Fiskarsin ja Mustion joet laskevat vierekkäin mereen, sijaitsi vanhastaan lastauspaikka, jota käyttivät alueen lukuisat kartanot ja 1600-luvulta alkaen rautaruukit. Satamapaikan sivuitse kulki myös ns. Suuri Rantatie. Rautatien valmistumisen jälkeen Pohjankurusta tuli Hangon ja Lappvikin ohella läntisen Uudenmaan tärkein satama, joka ohitti merkittävyydessä mm. Tammisaaren. | ||
Lisätietoa | ||
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.
Mikko Härö, Läntisen Uudenmaan rakennusten ja maiseman kulttuurihistoriallinen inventointi. Läntisen Uudenmaan seutukaavaliitto 1993. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). |
||
kohteeseen sisältyy: liikenteenrakennus; | ||
ympäristön nykyluonne: taajama; | ||
julkaisupäivämäärä 22.12.2009 | ||
palaute kohdetiedoista | ||
sivun alkuun | ||