på svenska  paluu etusivulle  tietoa palvelusta  palaute  suurenna   pienennä  
PERUSHAKU
 
valitse kunta
kohteen nimi tai sen osa ?
 
kohteeseen sisältyy
ympäristön nykyluonne
 
KARTTAHAKU
kohteet maakunnittain
Kokkola Keski-Pohjanmaa
Kokkolan rautatieasema
Kuvaus
Kokkolan uusrenessanssityylinen rautatieasema sijaitsee Kokkolassa Isokadun eteläisenä päätteenä. Bruno Granholmin suunnittelema asemarakennus on ainoa Seinäjoki-Oulu -rataosuuden III luokan asemarakennus.
 
Historia
Rautatien jatkamisesta Seinäjoelta Ouluun määrättiin 1884. Kokkolalle ratkaisevaa oli, että määräys sisälsi myös radan jatkamisen Ykspihlajaan, minne oli siirretty Kokkolan satamatoiminnot 1800-luvun lopulla. 1800-luvun puolivälin paikkeilla Kokkola oli yksi Suomen tärkeimpiä tervakaupan ja kauppamerenkulun kaupunkeja.

Kokkolan rautatieasema rakennettiin 1884-1886 Tivoli-nimiselle kesantoniitylle, jonka omisti raatimiehen rouva Björkman. Radan eteläpuolelle valmistui asemakokonaisuuteen kuuluva veturitalli 1900-luvun alussa. Rautatietorin aukealla sijaitsivat venäläisen sotaväen hevostallit ennen vuotta 1918.

Iisalmi-Ylivieska -radan valmistuminen lisäsi Kokkolan liikennöintiä 1920-luvulla ja asemarakennukseen tehtiin vähäisiä muutoksia 1925.
 
Lisätietoa
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.

Anna-Maarit Vainio-Reijonen, Seinäjoki-Oulu. Rata ja rakennukset. Diplomityö, Teknillinen korkeakoulu, arkkitehtiosasto, Espoo, 1985.

Kristina Ahmas, Kokkolan rakennuskulttuuria ja kulttuurimaisemia. Kokkolan kaupunki 1992.

Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96).

Keski-Pohjanmaan arvokkaat maisema- ja kulttuurialueet. Keski-Pohjanmaan liitto, Sigma Konsultit Oy 2001.
 
kohteeseen sisältyy:  liikenteenrakennus; puisto;
ympäristön nykyluonne:  kaupunki;
 
palaute kohdetiedoista
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
 
sivun alkuun

Kokkolan rautatieasema.
 
Kartta: Kokkolan rautatieasema
 
© Museovirasto 2009