KARTTAHAKU |
Savonlinna | Etelä-Savo | |
Savonlinnan rautatieasema |
||
Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Savonlinnan rautatieasema |
Kuvaus | ||
Savonlinnan rautatieasema on alun perin Savon ja Karjalan yhdistävän, Savonlinnasta Elisenvaaraan rakennetun radan asema. Kokonaisuuteen kuuluu asemarakennuksen lisäksi asuinrakennuksia sekä Asemapuisto.
Asema sijaitsee Haapaveden rannalla, Olavinkadulta erkanevan Asemantien varrella. Kaksinkertaisen lehmusrivin reunustama katu päättyy asemarakennukseen. Asemarakennuksen lisäksi alueella sijaitsevat asemapäällikön (1907) ja ratamestarin (1910) talot pihapiireineen. Asemarakennus vuodelta 1907 on Bruno Granholmin suunnittelema. Nykyasu on muutosten jäljiltä yksityiskohdista riisuttu. |
||
Historia | ||
Elisenvaaran ja Savonlinnan välinen rata rakennettiin 1904-1906. Radan valmistumisen jälkeen oli mahdollista matkustaa Savon sydämestä suoraan Viipuriin. Jatkoyhteydet Pieksämäelle ja Varkauteen valmistuivat 1914.
Rautatien rakentaminen vesistöjen rikkomaan Savonlinnan kaupunkiin oli vaativa tehtävä. Radan piti ylittää syvä ja leveä Kyrönsalmi, kulkea kallioisen vanhan kaupungin läpi ja ylittää Haapasalmi. Rautatie ei myöskään saanut aiheuttaa haittaa sisävesiliikenteelle. Kyrönsalmen silta koostuu neljästä eri jaksosta. Siltaan tehtiin muutostöitä 1968. Toisen maailmansodan jälkeinen uusi rajalinja aiheutti tarpeen uuden ratayhteyden rakentamiseen. Simpeleen ja Parikkalan kautta kulkeva rataosuus avattiin 1949. Asema-alueelle rakennettiin kerrostaloja 2000-luvun alussa. Aiemmin se oli monipuolinen, pääosin 1907-1910 rakennettu rautatieläisten asuinalue. |
||
Lisätietoa | ||
Vehviläinen, Olli. Savonlinnan kaupunki 1876-1976. Savonlinnan kaupugnin historia III. Savonlinna 1978.
Etelä-Savon rakennusperintö. Kulttuurihistoriallisesti merkittävät kohteet. Etelä-Savon seutukaavaliiton julkaisu 114. Mikkeli 1984. Sirkka Valanto, Rautateiden arkkitehtuuri. Asemarakennuksia 1857-1941. Suomen rakennustaiteen museo 1984. Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). |
||
kohteeseen sisältyy: liikenteenrakennus; työväen asuintalo; | ||
ympäristön nykyluonne: kaupunki; | ||
Savonlinnan rautatieasema. Timo-Pekka Heima 2005. |
Savonlinnan rautatieaseman sisäänkäynti. Timo-Pekka Heima 2008. |
julkaisupäivämäärä 22.12.2009 | ||
palaute kohdetiedoista | ||
sivun alkuun | ||