KARTTAHAKU |
Mänttä-Vilppula | Pirkanmaa | |
Vilppulan ja Kolhon rautatieasemat |
||
Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Vilppulan ja Kolhon rautatieasemat |
Kuvaus | ||
Vilppulan asema on edustava ja hyvin säilynyt Vaasan radan IV luokan tyyppipiirustusten mukaan toteutettu asemarakennus. Asema on historiallisesti tärkeä vuoden 1918 sodan näyttämönä. Vilppulan ratavartijan talo on harvinainen esimerkki vahtitupien arkkitehtuurin muutoksista. Kolhon V luokan asemaan (pysäkkiin) liittyy myös henkilöhistoriallista merkitystä: Kolho on ikuistettu tyypillisenä suomalaisena asemarakennuksena taiteilija Eero Järnefeltin kuvituksena Juhani Ahon klassikkoon Rautatie.
Vilppulan IV luokan maaseutuaseman rakennus on arkkitehti Bruno Granholmin piirtämän ja 1903 tehdyn laajennuksen mukaisessa asussa. Asemarakennuksen lisäksi asema-alueella on 1880-luvulta konttori ja tavaramakasiini sekä sauna. Keskustan asema-alueen eteläpuolella, maisemallisesti hienolla paikalla maantien ja radan välissä Vilppulankosken partaalla, on Vilppulan ratavartijan talo. Yksinkertainen vahtitupa on alunperin 1880-luvun tyyppipiirustusten mukainen, mutta sen ulkoasua on muutettu ajanmukaiseksi 1920-luvulla. Pihapiirissä on vahtitupaan kuuluneita talousrakennuksia. Kolhon Tampere-Vaasa -radan V luokan asema-alue sijaitsee maisemallisesti upealla paikalla Ukonselän ja Kaijanselän välisellä kannaksella. Asema-alueen rakennukset ovat valmistuneet 1881-1883. Kolhon asema-alueelta on purettu useita rakennuksia; mm. kaksoisvahtitupa 1880-luvulta on siirretty toisaalle Kolhoon. Purkutöistä huolimatta jäljellä olevat, hyvin alkuperäisen asunsa säilyttäneet rakennukset muodostavat erittäin edustavan asema-alueen, johon kuuluu asemarakennuksen lisäksi talousrakennuksia ja tavaramakasiini. Ratapihan itäpuolella on Metsäliiton kyllästämö. |
||
Historia | ||
Tampere-Vaasa-rata valmistui 1883. Samana vuonna valmistui myös Vilppulan asema IV luokan aseman tyyppipiirustuksilla. Vilppulan asemalta Mänttään G.A. Serlachiuksen puuhiomolle avattiin 1896 8 km pitkä kapearaiteinen rata. Vilppulan satamarata sekä laivaliikenneyhteys Tampereelle avattiin 1905-07. Rautatie vilkastutti aiempaa maatalouspitäjää, jonne perustettiin useita sahoja ja mm. Bonnäsin terva- ja tärpättitehdas (per. 1902). Valkoisen Suomen keskuspaikkana Vilppula oli tärkeä vuoden 1918 sodan asemapaikka ja eräs kiivaimmista taisteluista käytiin Vilppulassa maaliskuussa 1918. Vilppulan aseman merkitys alkoi hiipua 1970-luvulla, kun Parkanon rata sekä Jyväskylä-Jämsänkoski -rata valmistuivat.
Kolhossa oli useita sahoja 1800-luvun lopulla, ja ennen Jyväskylään ulottuneen poikkiradan valmistumista (1897) oli Keuruun kirkonkylän ja Kolhon välillä vilkas sisävesiliikenne Keurusselän yli. Kolhon asema rakennettiin 1883 ja samaan aikaan valmistuivat kaksoisvahtitupa, tavaramakasiini ja talousrakennuksia. Myöhemmin valmistui lisäksi kaksi kaksoisvahtitupaa (1897 ja 1928) sekä niihin liittyvä talousrakennus (1897). Kolhossa Eero Järnefelt teki kuvitusta ystävänsä Juhani Ahon 1885 ilmestyneeseen teokseen Rautatie, kun Järnefeltien taiteilijaperhe vietti kesäänsä 1889 Kolhon aseman lähettyvillä Kolhonsalmen toisella puolen puutavarakauppias Malmin talossa. Kaikki Järnefeltin kuvituksen henkilöhahmojen esikuvat Kolhon asemanseudun väkeä, useat Kolhon tilalta. Rautatien kuvitettu laitos ilmestyi 1892. |
||
Lisätietoa | ||
Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920- Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.
Teppo Vihola, Keuruun ja Pihlajaveden historia 1860-1917. Vanhan Ruoveden historia III:3/1. 1983. Mauri Mönkkönen, Vilppulan ja Pohjaslahden historia 1866–1918. Vanhan Ruoveden historia III:4. Vilppulan kunta ja srk-yhtymä 1988. Pirkanmaan kulttuurihistorialliset kohteet. Julkaisu B 174. Tampereen seutukaavaliitto 1990. Tampere 1990. Sven E. Lindqvist, Ruovesi ennen ja nyt. Ruovesi-Seura r.y. 1992. Marketta Mäkinen (toim.). Maailmannavan elämää. Keski-Suomen merkitys suomenkielisen kansallisen kulttuurin ja taiteen muotoutumisessa vuosina 1880-1917. SKS. Jyväskylä 1994. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). |
||
kohteeseen sisältyy: liikenteenrakennus; | ||
ympäristön nykyluonne: taajama; | ||
Vilppulan rautatieasema. Wiki Loves Monuments, CC BY-SA 4.0 Tarja antikainen . |
Vilppulan rautatieasema. Minna Pesu 2006. |
Kolhon rautatieasema. Minna Pesu 2006. |
julkaisupäivämäärä 22.12.2009 | ||
palaute kohdetiedoista | ||
sivun alkuun | ||