KARTTAHAKU |
|
| Hausjärvi | Kanta-Häme | |
Oitin rautatieasema |
||
| Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Oitin rautatieasema | ||
| Kuvaus | ||
| Oitti on Suomen toiseksi vanhimman, Riihimäki-Pietari -rataosuuden tyypillinen asema, jolla on säilynyt puisen asemarakennuksen lisäksi useita asuin- ja talousrakennuksia. Asuinrakennukset edustavat arkkitehtuuriltaan rautatieläisten eri ammattiryhmien asumiskulttuuria.
Asemarakennuksen koillispuolelle sijoittuu makasiinirakennus 1930-luvulta ja tiilinen maakellari. Asemapuistossa on kaksoisvahtitupa, alueen yhteinen saunarakennus sekä asemapäällikön jugendtyylinen asuinrakennus. Viimeisenä asuinpihana on virkailijoiden asuintalo. Alueen perällä on uusi asemapäällikön talo 1950-luvulta. |
||
| Historia | ||
| Oitin rautatieasema rakennettiin III luokan aseman tyyppipiirustusten mukaan Riihimäki-Pietari -radalle. Asemarakennus valmistui 1869. Asemaa laajennettiin vuosina 1876 ja 1917. Rautatien rakentaminen vaikutti voimakkaasti Oitin kehitykseen; kylän painopiste siirtyi vanhalta kylätontilta aseman suuntaan, johon syntyi asutusta ja tiiliteollisuutta.
Radan rakentamisen aikaan vallinnut nälänhätä edesauttoi tautien leviämistä ja ratatyöläisiä kuoli paljon. Hausjärven Syväojan nummelle perustettiin rautatien hautausmaa. |
||
| Lisätietoa | ||
| Oiva Keskitalo, Hausjärven historia. Hausjärven kunta ja seurakunta 1964.
Lasse Toivola ja Jukka Laitila, Hausjärveläistä rakennusperinnettä vuosisatojen takaa. Hausjärvi-seura. Riihimäki 1996. Rakennettu Häme. Maakunnallisesti arvokas rakennusperintö. Hämeen liitto 2003. Nina Könönen, Hausjärven rakennetun kulttuuriympäristön selvitys. Kuntien ympäristöselvitys, KUKUSE. Hartola, Hausjärvi, Heinola, Orimattila, Sysmä. Hämeen ympäristökeskuksen moniste 95/2005. Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). |
||
| kohteeseen sisältyy: liikenteenrakennus; työväen asuintalo; | ||
| ympäristön nykyluonne: taajama; | ||
| julkaisupäivämäärä 22.12.2009 | ||
| palaute kohdetiedoista | ||
| sivun alkuun | ||