KARTTAHAKU |
Loviisa | Uusimaa | |
Michelspiltomin rautatieseisake |
||
Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Michelspiltomin rautatieseisake |
Kuvaus | ||
Michelspiltomin seisake on ainoa alunperin yksityisen, kapearaiteisen Loviisa-Vesijärvi (Lahti) -radan entinen rautatieasema-alue, jonka rakennuskanta pihapiireineen säilynyt rakentamisvaiheen aikaisessa asussa.
Yksityisin varoin rakennetun radan rautatierakennusten tyyppipiirustukset noudattavat Valtionrautateiden rakennusten perusmallia, mutta poikkeavat niistä mittasuhteiltaan. Punamullattu seisakerakennus käsittää kolme perättäistä huonetta, odotussalin, keittiön ja huoneen. Michelspiltomissa on asemarakennuksen lisäksi myös talousrakennus ja kellari. Michelspiltomin seisake kuuluu valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta solmitun sopimuksen piiriin. |
||
Historia | ||
Vuonna 1898 perustetun Loviisa - Vesijärven rautatieyhtiön rakennuttama rata avattiin liikenteelle 1900. Hämeen vesistöjen tavaraliikenteen yhteyksiä merisatamiin oli suunniteltu jo 1870-luvulla. Satamapaikaksi kaavailtiin joko Porvoota tai Loviisaa tai jopa molempia.
Kaikkiaan 17 eriasteisesta asemasta 14 toteutettiin tyyppipiirustusten mukaan. Yhdysliikenne Valtionrautateiden kanssa alkoi 1904. Lahden saha osti huonosti kannattavan radan osake-enemmistön 1943. Rautatie myytiin Valtionrautateille 1950-luvun lopussa ja vuonna 1960 valmistui Loviisan ja Lahden välinen leveäraiteinen rautatie, jolloin myös rautatieyhtiö lakkautettiin lopullisesti. |
||
Lisätietoa | ||
C.E. Holmberg, Lovisa-Vesijärvi jernväg 1905.
Kaarlo Nieminen, Lahden kauppalan historia. 1920. Anders Allardt, Liljendal sockens historia. Lovisa 1935. Aimo Halila, Lahden historia. Lahden kaupunki 1958. Einar Auer, Loviisan rata leveäraiteiseksi : Uusi ajanjakso alkoi 60-vuotiaan vaiheissa, Hollolan Lahti 2, 1960. Pertti Kesäläinen, Loviisan radan alkuvaiheista, Hollolan Lahti 1980-1983. Loviisan-Vesijärven rautatie, Resiina 2/1992. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). |
||
kohteeseen sisältyy: liikenteenrakennus; pihapiiri; talousrakennus; | ||
ympäristön nykyluonne: agraarimaisema; | ||
julkaisupäivämäärä 22.12.2009 | ||
palaute kohdetiedoista | ||
sivun alkuun | ||