KARTTAHAKU |
|
| Kokkola | Keski-Pohjanmaa | |
Kokkolan rautatieasema |
||
| Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Kokkolan rautatieasema | ||
| Kuvaus | ||
| Kokkolan uusrenessanssityylinen rautatieasema sijaitsee Kokkolassa Isokadun eteläisenä päätteenä. Bruno Granholmin suunnittelema asemarakennus on ainoa Seinäjoki-Oulu -rataosuuden III luokan asemarakennus. | ||
| Historia | ||
| Rautatien jatkamisesta Seinäjoelta Ouluun määrättiin 1884. Kokkolalle ratkaisevaa oli, että määräys sisälsi myös radan jatkamisen Ykspihlajaan, minne oli siirretty Kokkolan satamatoiminnot 1800-luvun lopulla. 1800-luvun puolivälin paikkeilla Kokkola oli yksi Suomen tärkeimpiä tervakaupan ja kauppamerenkulun kaupunkeja.
Kokkolan rautatieasema rakennettiin 1884-1886 Tivoli-nimiselle kesantoniitylle, jonka omisti raatimiehen rouva Björkman. Radan eteläpuolelle valmistui asemakokonaisuuteen kuuluva veturitalli 1900-luvun alussa. Rautatietorin aukealla sijaitsivat venäläisen sotaväen hevostallit ennen vuotta 1918. Iisalmi-Ylivieska -radan valmistuminen lisäsi Kokkolan liikennöintiä 1920-luvulla ja asemarakennukseen tehtiin vähäisiä muutoksia 1925. |
||
| Lisätietoa | ||
| Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.
Anna-Maarit Vainio-Reijonen, Seinäjoki-Oulu. Rata ja rakennukset. Diplomityö, Teknillinen korkeakoulu, arkkitehtiosasto, Espoo, 1985. Kristina Ahmas, Kokkolan rakennuskulttuuria ja kulttuurimaisemia. Kokkolan kaupunki 1992. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). Keski-Pohjanmaan arvokkaat maisema- ja kulttuurialueet. Keski-Pohjanmaan liitto, Sigma Konsultit Oy 2001. |
||
| kohteeseen sisältyy: liikenteenrakennus; puisto; | ||
| ympäristön nykyluonne: kaupunki; | ||
| julkaisupäivämäärä 22.12.2009 | ||
| palaute kohdetiedoista | ||
| sivun alkuun | ||