Museovirasto

 PERUSHAKU

kohteet maakunnittain
 

KARTTAHAKU

maakuntakartta Lappi Keski-Pohjanmaa Pohjois-Pohjanmaa Kainuu Pohjois-Karjala Etelä-Karjala Pohjanmaa Pohjois-Savo Etelä-Savo Kymenlaakso Keski-Suomi Etelä-Pohjanmaa Päijät-Häme Uusimaa - itä Kanta-Häme Uusimaa - länsi Pirkanmaa Satakunta Varsinais-Suomi
Hämeenlinna Kanta-Häme

Hämeenlinnan rautatieasema

Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Hämeenlinnan rautatieasema
Kuvaus
Hämeenlinnan rautatieasema on Suomen ensimmäisen radan pääteasema. Tiilinen asemarakennus on harvinaista 1920-luvun barokkivaikutteista klassismia edustavaa tyyppiä.

Nykyinen, järjestyksessä toinen asemarakennus on arkkitehti Thure Hällströmin suunnittelema. Punatiilisen rakennuksen arkkitehtuuria leimaavat barokkivaikutteinen kattomuoto ja yksityiskohdat. Rakennuksen matalampaa siipiosaa on jatkettu 1960-luvulla.

Asema-aukioita koristavat lehmuskujat. Asema-alueella on pieni tiilinen varastorakennus, kaksi asuinrakennusta ja harvinainen 1870-luvulta peräisin oleva puinen vaunuvaja ja siihen liittyvä samanikäinen tiilinen veturitalli. Ratapihan itäpuolella on kookas tiilimakasiini 1860-luvulta.

Rautatieaseman alue on osa Hämeenlinnan kansallista kaupunkipuistoa.
 
Historia
Hämeenlinnan valintaan ensimmäisen radan pääteasemaksi vaikutti sijainti Vanajaveden rannalla, koska näin saatettiin yhdistää Sisä-Suomi pääkaupunkiin sisävesiliikenteen ja uuden radan avulla.

Hämeenlinnan ensimmäinen tiilirakenteinen ja tornillinen asema oli C.A. Edelfeltin suunnittelema, mutta se tuhoutui kaupungin valtauksen yhteydessä huhtikuussa 1918. Palaneen aseman tilalle rakennettiin arkkitehti Thure Hellströmin Koiviston asemaa varten tekemien suunnitelmien mukaan uusi asemarakennus, joka valmistui 1921.

Tiilirakenteinen varastomakasiini rakennettiin 1860-luvulla rautatien toiselle puolelle intendentinkonttorissa laadittujen piirustusten mukaan. Venäläinen sotaväki tarvitsi rakennusta rautateitse saapuvien elintarvikkeiden varastointiin. Suomen itsenäistymisen jälkeen rakennuksessa toimi vaatetusvarikko, myöhemmin armeijan pukimo ja Valtion pukutehdas.
 
Lisätietoa
Yrjö S. Koskimies, Hämeenlinnan kaupungin historia 1875-1944. Hämeenlinnan kaupungin historia IV. 1966.

Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.

Rakennettu Häme. Maakunnallisesti arvokas rakennusperintö. Hämeen liitto 2003.

Lauri Putkonen ja Marja Ivars, Kyliä ja kortteleita. Hämeenlinnan ja Hattulan rakennuskulttuuriselvitys. Hattulan kunta. Hämeenlinnan kaupunki. Hämeenlinna 2003.

Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96).
 
kohteeseen sisältyy:  liikenteenrakennus; puisto;
ympäristön nykyluonne:  kaupunki;
 
Hämeenlinnan rautatieasema. Jari Heiskanen 2007
Hämeenlinnan rautatieasema. Jari Heiskanen 2007.
Veturitalli ja vaunuvaja Hämeenlinnan rautatieaseman pohjoispuolella. Jari Heiskanen 2007
Veturitalli ja vaunuvaja Hämeenlinnan rautatieaseman pohjoispuolella. Jari Heiskanen 2007.
Makasiinirakennus Hämeenlinnan rautatieaseman läheisyydessä. Jari Heiskanen 2007
Makasiinirakennus Hämeenlinnan rautatieaseman läheisyydessä. Jari Heiskanen 2007.
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
palaute kohdetiedoista
sivun alkuun
 


© Museovirasto 2009