Museovirasto

 PERUSHAKU

kohteet maakunnittain
 

KARTTAHAKU

maakuntakartta Lappi Keski-Pohjanmaa Pohjois-Pohjanmaa Kainuu Pohjois-Karjala Etelä-Karjala Pohjanmaa Pohjois-Savo Etelä-Savo Kymenlaakso Keski-Suomi Etelä-Pohjanmaa Päijät-Häme Uusimaa - itä Kanta-Häme Uusimaa - länsi Pirkanmaa Satakunta Varsinais-Suomi
Uusikaarlepyy Pohjanmaa

Stubbenin majakkayhdyskunta

Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Stubbenin majakkayhdyskunta
Kuvaus
Stubbenin majakkayhdyskunta tunnusmajakoineen, luotsaukseen liittyvine rakennuksineen ja rakenteineen sekä avomeripyyntiin liittyvine muinaisjäännöksineen ilmentää paitsi merenkulun turvaamisen kehitystä eri vuosisatoina myös Pohjanmaan saaristolle tyypillistä varhaista pyyntielinkeinoa.

Stubben koostuu kahdesta kapean salmen erottamasta saaresta, Lillskäristä ja Storskäristä. Storskär on noin 900 metrin pituinen louhikkoinen harjanne, jonka matalilla rannoilla kasvaa lehtimetsää ja keskiosissa tiheää pensaikkoa.

Storskärin korkeimmalla kohdalla on 16,8 metriä korkea puurakenteinen tunnusmajakka. Majakkatornissa, jossa on klassillisen arkkitehtuurin piirteitä, on kahdeksankulmainen, hieman ylöspäin kapeneva runko ja matala vesikatto ja sen huipulla koristeellinen puuristi. Saaren pohjoisosassa on huvilaksi muutettu pieni luotsivartiotupa vuodelta 1849, sekä raunioita 1900-luvun alussa rakennetusta luotsiasemasta.

Storskärillä on runsaasti 1500-luvulta lähtien harjoitettuun avomeripyyntiin liittyviä kivirakennelmia. Lisäksi kohteessa on kalastajien ja luotsien raivaamia polkuja sekä erilaisia kiviladelmia.

Luotsiasema-majakkarakennus vuodelta 1954 on Lillskärillä. Sementtitiilistä muuratussa, tornimaisessa rakennuksessa on neljä kerrosta, joista ylimmässä on päivystyshuone. Rakennuksen huipulla on majakanlyhtynä toimiva kahdeksankulmainen loistokoju. Lillskärin länsirannalla on myös suuri kokoinen kivikummeli sekä jatulintarhoja.

Luotsitoiminnan loppumisen jälkeen majakkarakennuksessa on toiminut kesähotelli.
 
Historia
Stubben on vanha kalastajien tukikohta, jossa oli rakennuksia jo 1500-luvulla. 1700-luvun lopulla saarelle oli tarkoitus rakentaa majakka, joka opastaisi laivat Kimon ruukin lastauspaikalle johtavalle väylälle. Vuonna 1793 päivätyt piirustukset teki Jacob Rijf. Majakka jäi kuitenkin rakentamatta. Kun valtio lunasti Pohjanlahden merimerkit 1848, oli Stubbenilla vain riu`uista tehty kaasamerkki. Saarelle rakennettiin 1857 tunnusmajakka, jonka oli suunnittellut arkkitehti E.B. Lohrmann.

Ensimmäinen tunnettu luotsivartiotupa rakennettiin Stubbenille 1849. Se korvattiin 1930-luvulla uudella rakennuksella, joka kuitenkin tuhoutui myöhemmin. Yhdistetty luotsi- ja majakkarakennus valmistui 1954. Majakka automatisoitiin 1960-luvulla, jolloin myös luotsitoiminta lopetettiin.
 
Lisätietoa
Seppo Laurell, Suomen majakat. Nemo. Merenkulkulaitos 1999.

Harri Nyman, Meriväylien rakennusperintö. Toim. Marja-Leena Ikkala. Museoviraston rakennushistorian osaston raportteja 21. Museovirasto 2009.
https://www.museovirasto.fi/uploads/Arkisto-ja-kokoelmapalvelut/Julkaisut/merivaylien-rakennusperinto.pdf (haettu 21.9.2018).
 
kohteeseen sisältyy:  luotsiasema; majakka; muinaisjäännös;
ympäristön nykyluonne:  merialue;
 
Lillskärin majakka ja luotsiasema Uudenkaarlepyyn Stubbenilla. Harri Nyman 1999
Lillskärin majakka ja luotsiasema Uudenkaarlepyyn Stubbenilla. Harri Nyman 1999.
Kummeli Lillskärissä Stubbenilla. Harri Nyman 1999
Kummeli Lillskärissä Stubbenilla. Harri Nyman 1999.
Stubben, Storskärin tunnusmajakka. Harri Nyman 1999
Stubben, Storskärin tunnusmajakka. Harri Nyman 1999.
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
palaute kohdetiedoista
sivun alkuun
 


© Museovirasto 2009