KARTTAHAKU |
|
| Juupajoki | Pirkanmaa | |
Lylyn rautatieasema |
||
| Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Lylyn rautatieasema | ||
| Kuvaus | ||
| Lylyn rautatieaseman rakennuskanta on monipuolinen ja hyvin säilynyt. Tiilinen vesitorni vuodelta 1951 muodostaa 1883 rakennetun pumppuaseman hoitajan talon kanssa hienon miljöön Ala-Lylyjärven rantaan.
V luokan asemarakennus Vaasan radan varrella on maaseutuasemalle tyypillinen. Puistomaisella asema-alueella on useita asuin- ja talousrakennuksia sekä poikkeuksellisen hyvin säilynyt pumppuasema ja asemanhoitajan asunto. Rakennukset ovat enimmäkseen kahdesta eri vaiheesta vuosilta 1883 ja 1910. Puinen vesitorni korvattiin tiilisellä 1951. |
||
| Historia | ||
| Tampere-Vaasa rautatie rakennettin vuosina 1879-1883. Radalla oli Oriveden kunnassa alunperin 1880-luvulla kolme asemaa, joista yksi oli Lylyn rautatieasema (Juupajoki itsenäistyi 1913). Lylyn kylä kasvoi radan valmistuttua aseman ympärille. | ||
| Lisätietoa | ||
| Hannu Sinisalo, Orivesi - Maalaispitäjästä kehittyväksi kaupungiksi. 1990.
Marja Kuisma 2006 Lylyn seutu. Maankäytön perusselvityksiä. Rakennuspaikkasuunnitelma Maisemasuunnitelma. Minna Halonen, Juupajoki. Lylyn rakennetun ympäristön inventointi. Pirkanmaan maakuntamuseo, kulttuuriympäristöyksikkö 2003. Pirkanmaan kulttuurihistorialliset kohteet. Julkaisu B 174. Tampereen seutukaavaliitto 1990. Tampere 1990. Paluulippu. Kulttuurihistoriallisesti merkittävien asema-alueiden uusi käyttö.Tampereen teknillinen korkeakoulu. Arkkitehtuurin osasto, yhdyskuntasuunnittelun laitos. Tampere 2001. Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982. Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96). |
||
| kohteeseen sisältyy: liikenteenrakennus; | ||
| ympäristön nykyluonne: taajama; | ||
| julkaisupäivämäärä 22.12.2009 | ||
| palaute kohdetiedoista | ||
| sivun alkuun | ||