på svenska  paluu etusivulle  tietoa palvelusta  palaute  suurenna   pienennä  
PERUSHAKU
 
valitse kunta
kohteen nimi tai sen osa ?
 
kohteeseen sisältyy
ympäristön nykyluonne
 
KARTTAHAKU
kohteet maakunnittain
Lempäälä Pirkanmaa
Lempäälän rautatieasema
Kuvaus
Lempäälän asema on ainoa Hämeenlinnan ja Tampereen välillä säilynyt IV -luokan asemarakennus. Lisäksi se on yksi harvoista 1870-luvulta säilyneistä asemarakennuksista rataosuudella.

Lempäälän asema edustaa varhaista rautatiearkkitehtuuria Knut Nylanderin kaudelta. C.A. Edelfeltin seuraajana Nylander yksinkertaisti tilajärjestelyjä ja julkisivujen koristeaiheita. Asemarakennus ei enää toimi rautatieasemana ja se on jäänyt uusiutuneen kylän keskelle yksin edustamaan perinteistä radanvarren puuarkkitehtuuria.
 
Historia
Hämeenlinna-Turku-Tampere -radasta tehtiin päätös valtiopäivillä 1872. Radan rakentaminen ehti Lempäälään 1874 ja se vihittiin käyttöön 1876. Risteysasema sijoitettiin Akaan Toijalan kylään.

Lempäälän asema sijoitettiin Lempoisiin eli nykyiseen Lempäälän keskustaan, joka oli maa- ja vesiliikenteen solmukohta ja kirkonkylä. Ennen radan valmistumista, 1873, Lempäälään oli valmistunut Lempoisten kanava Hämeenlinnan ja Tampereen välisen laivaliikenteen käyttöön. Lempäälän asemalta lähtevä tavara oli ennen kaikkea puutavaraa ja maataloustuotteita. Saapuva tavara sisälsi siirtomaatavaroiden lisäksi mm. lumppuja, joita kuljetettiin hevosilla Valkeakosken tehtaille.
 
Lisätietoa
Kirsti Arajärvi, Lempäälän historia. Tampere 1959.

Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920. Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.

Eija Teivas, Teiden varsilla ja vesireiteillä: Lempäälän kulttuuriympäristöohjelma. Lempäälän kunta 2006.
 
kohteeseen sisältyy:  liikenteenrakennus;
ympäristön nykyluonne:  taajama;
 
palaute kohdetiedoista
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
 
sivun alkuun
 
Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun:
Lempäälän rautatieasema
 
© Museovirasto 2009