Museovirasto

 PERUSHAKU

kohteet maakunnittain
 

KARTTAHAKU

maakuntakartta Lappi Keski-Pohjanmaa Pohjois-Pohjanmaa Kainuu Pohjois-Karjala Etelä-Karjala Pohjanmaa Pohjois-Savo Etelä-Savo Kymenlaakso Keski-Suomi Etelä-Pohjanmaa Päijät-Häme Uusimaa - itä Kanta-Häme Uusimaa - länsi Pirkanmaa Satakunta Varsinais-Suomi
Vantaa Uusimaa

Tikkurilan rautatieasema

Siirry Museoviraston valtakunnalliseen karttapalveluun: Tikkurilan rautatieasema
Kuvaus
Tikkurilan rautatieaseman punatiilinen uusrenessanssirakennus edustaa maamme varhaisinta, ennen tyyppipiirustuksia syntynyttä asema-arkkitehtuuria. Se kuuluu Helsinki – Hämeenlinna -radan alkuperäisten asemarakennusten joukkoon ja on näistä ainoa tiilirakenteinen.

Asemarakennus on rautateiden ensimmäisen rakennussuunnittelijan, arkkitehti C.A. Edelfeltin käsialaa vuodelta 1861 ja suunnittelijansa ainoa säilynyt tiilinen asema. Asemarakennus on ollut alun perin kaksikerroksinen, pohjaltaan lähes neliömäinen rappaamaton tiilirakennus, mutta ullakolle sijoitetut asunnot ovat korottaneet sen kolmikerroksiseksi. Asema sijaitsee radan ja historiallisen Suuren Rantatien linjan risteyskohdassa. Asema on nykyisin museokäytössä.
 
Historia
Tikkurilan rautatieasema rakennettiin samaan aikaan maamme ensimmäisen radan kanssa, joka avattiin Helsingin ja Hämeenlinnan väliselle liikenteelle maaliskuussa 1862. Asemarakennus kunnostettiin 1989-1990 Vantaan kaupunginmuseon käyttöön.
 
Lisätietoa
Rakennuskulttuuri Vantaalla. Inventointi 1981. Kuntasuunnitteluvirasto C24:1981. 1981.

Sirkka Valanto, Suomen rautatieasemat vuosina 1857-1920- Museovirasto, rakennushistorian osasto. Julkaisu 11/1982.

Sirkka Valanto, Rautateiden arkkitehtuuri. Asemarakennuksia 1857-1941. Suomen rakennustaiteen museo 1984.

Helsingin seudun rakennuskulttuuri ja kulttuurimaisema. Helsingin seutukaavaliiton julkaisuja B 22 -1986. 1986.

Uimonen, Jorma. Miksi Tikkurilan asemasta tuli niin komea? Helsingin-Hämeenlinnan radan asemien synty. Osat I ja II. Helsingin pitäjä Helsinge 1994, 1995.

Antti Rosenberg-Rauno Selin, Suur-Tuusulan historia. Tuusula-Kerava-Järvenpää III. Helsinki 1995.

Sopimus valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta (YM, päätös 9.12.1998 diarionro 2/562/96).
 
kohteeseen sisältyy:  liikenteenrakennus;
ympäristön nykyluonne:  kaupunki;
 
Tikkurilan historiallinen rautatieasema on Vantaan kaupunginmuseon käytössä. Saara Vilhunen 2007
Tikkurilan historiallinen rautatieasema on Vantaan kaupunginmuseon käytössä. Saara Vilhunen 2007.
Vantaan kaupunginmuso. Wiki Loves Monuments, CC BY-SA 4.0 Mikkoau 2017
Vantaan kaupunginmuso. Wiki Loves Monuments, CC BY-SA 4.0 Mikkoau 2017.
 
julkaisupäivämäärä 22.12.2009
palaute kohdetiedoista
sivun alkuun
 


© Museovirasto 2009